Wednesday 10 August 2011

Berikan lah aku petunjuk Ya Tuhan…

Hari ni hati gundah gulana kat office..memikirkan Adam and Layla kat umah ditinggalkan with temporary maid..Ya Tuhan berikan lah aku petunjuk..

Even dah ade temporary maid, tidak bersyukurkah aku?? Dulu berdoa dapat temporary maid cecepat, bila dah dapat…hati tak tenteram pulak dibuatnye..Ya Tuhan, banyak betul dugaan dariMu…

Temporary maid aku datang semalam. Ambil di Cheras umah agent dia. Seems that the agent sangat tidak sabar untuk me’let go’ of this lady from her custodian. When we ask her why suddenly ade maid available for temporary, the agent said that the maid baru je berenti kerja dari majikan chinese. She cannot tolerate with the majikan chinese e.g with food and susah nak solat..

First thing maid ni sampai kat rumah, aku suruh dia mandi and basuh baju. Maid-maid yang sebelum ni pandai diaorang buat semua tu bila sampai rumah aku, tapi yang ni kena bagi instruction. If not, dia buat muka selamba je dengan bau yang macam-macam dari badan dia tu..adoi pening makcik yang memang dah senang meloya sekarang ni..

Dengan reluctantnya dia mandi, then aku suruh basuh baju pulak..dgn suara yang kuat dia cakap kat aku..: Ini sudah dibasuh, tinggal disidai sebab ngak kering di rumah Mbak Sepia tadi..” maksud nye dia dah basuh baju kat rumah agent dia and tinggal nak sidai je..
Aku cakap lah baik-baik lagi..” Bibik, kan bibik dah masukkan baju-baju lembap tu dalam beg, berbau lah nanti kalau sidai kering pun. Baik lah basuh balik.. dia buat muka tak puas hati dia jalan depan aku and cari sabun and baldi..(dlm hati aku, amboi belum apa-apa lagi dah tunjuk keras kepala dia..)

Then, Adam balik sekolah. Aku mandikan and suruh bibik tu tengok macam mana aku buat..Adam tak nak dengan bibik ni, terus suruh aku tutup pintu shower..Alahai anak ku sorang ni..Bibik nie pulak bukan ade inisiatif nak pujuk ke ape, terus dia blah keluar and tengok baju-baju yang dia sidai tadi. Adam siap mandi dia tanya, “ Ibu, siapa tu? Itu lah bibik baru . dia akan tolong kita sampai bibik yang betul-betul datang… “Kenapa Adam nampak dia macam nenek je, cuma dia walk faster then nenek..” aku mmg dah tak boleh tahan nak ketawa..aku senyum je lah..” bibik ni dah tua sikit lah Adam.. “ tak tau nak explain ape kat Adam dah..hehehehe..

Then, aku bagi Adam makan lunch. Layla kat atas napping dalam bilik my niece..bibik ni datang tengok aku bagi Adam makan.  Then dia tanya, “Ibu, mana air sejuk?” aku cakap dlm peti sejuk. “Sekajap lagi saya mau minum”..” “Eh, tak puasa ke bibik?” Aku bertanya dengan pelik nya sebab tadi aku nampak dia susun sejadah dengan telekung kat bilik dia.. “Tadi, saya tak bangun sahur..” dah tua-tua ni pun tak tahan ke kalau puasa tak bersahur. Pelik betul aku..Suka hati kau lah kan..Aku diam je..Bila aku buat muka pelik sambil suapkan Adam..dia dengan nada tak puas hati cakap kat aku “ Yelah, yelah saya terus puasa lah..” then terus masuk bilik dia..Eh, sendiri nak naik angin pulak. Suka hati kau lah kan nak puasa ke nak minum air ke. Ape aku ade kesah… dari sini lah kesangsian, keraguan and kemusykilan aku datang…

Oleh sebab aku dah ragu-ragu dengan dia ni..aku memang tak bagi langsung dia involve dalam food preparation..biarlah aku terboyot-boyot ni buat sendiri..ishk..

Time buka puasa…ya Allah, makan macam orang kebulur..habis air tebu dia belasah, nasib baik ade lah tinggal segelas untuk Adam..even orang tak pelawa pun dia belasah jugak..ishk, ishk..orang macam ni pun ade..

Esok, time sahur aku nak test dia nie.. Berikan lah aku petunjuk Ya Tuhan…

No comments:

Post a Comment