Tuesday 16 August 2011

The Epilog of My Temporary Maid Story...

Plan nya nak return this temporary maid hari ni lepas habis check up with gynae..tapi, hubby kata lepas berbuka pulak sebab the agent takde kat rumah dia (byk betul alasan..). aku tak cakap lagi kat maid ni yang we want to return her to the agent today..nak cakap on the last minute..

Upon completed my check up, aku balik rumah. My niece tgh buat kerja in her room and I did not bring the house keys with me..aku tekan bell rumah..aku dengar orang bukan pintu, it was my niece. Masuk rumah, aku tanya la mane pergi nye si bibik tu. My niece cakap dia pegi lap tingkap and pintu kat atas..Dah takde kerja lain lah tu..then my niece cakap, dia kata sunyi takde budak-budak..
Cesss, ade budak-budak kat rumah pun bukan nye kau nak jaga..aku membebel sendiri..

Aku bukak fridge, tgk cheesecake punye pan dah kosong..aik, sape pulak lah yang makan..sebab semua orang puasa kat rumah ni except si bibik. Tapi, aku tanya my niece and hubby dulu..kot-kot lah diaorg yang makan time sahur and tak keluar kan bekas yang kosong tu.

Nak tau sape yang makan? Rupa-rupanye si bibik ni dah habiskan. Then, dengan elegant nya meninggalkan bekas kosong tu dalam fridge..Amboi, kenyang perut suka hati betul ye..segala makanan dirembat nya..even cekodok anak-anak aku pun dia belasah tanpa segan silu..ishk.. tapi, aku bukan marah sebab dia makan..menjadi kemarahan ialah dah makan, tak tau nak basuh ke kemas ke ape ke..ishk..memang mengundang kemarahan betul lah..dah lah tak puasa..

Bila si bibik ni masuk kitchen, aku pun tegur lah dia..kenapa tak kemas bekas yang dia dah makan. Tinggal kan bekas dah kosong dalam fridge. Standard jawapan, “SAYA NGAK TAU”..aku memang dah cukup bosan dengan jawapan ni dari dia sebab rasenye dah berbuih mulut ni remind her to ask around kalau tak tahu…dan bermula lah aku punye khutbah..tak pernah rasenye aku berkhutbah dgn beremosi dgn bibik-bibik aku sebelum ni..this is the first..
Then, aku cakap kat dia yang aku akan beritahu ape yang terjadi dalam rumah nie kat agent dia…

Around 12.30, aku keluar nak pick up Adam from school, bring together Layla with me. Pesan dekat my niece to watch over the bibik as dia ade tanya aku mana nak naik kereta sewa kat sini..huhuhu..that one of the signs tuk orang nak lari..

Aku drive keluar, the bibik pun lari in broad daylight..

Aku malas dah nak fikir pasal dia. Kurang serabut kepala. How ironic is that..
Alhamdulillah dia takde curi atau bawak ape2 barang from our house. The kids are safely with us…

Banyak benda yang dia dah buat, yang malas aku nak cerita kat sini..memang fail lah buat kerja rumah, apa tah lagi menjaga budak-budak…dengan attitude problem dia lagi..

Segala nya bagai di susun oleh Tuhan..
Banyak petunjuk yang diberikan..Terima kasih ya Tuhan kerana meringankan beban hambaMu ini..

No comments:

Post a Comment